Siirry sisältöön

Asiakkaan maksukyvyn seuranta – Miten ja miksi seuraat asiakkaasi maksukykyä?

 

 

Maksaako asiakas laskunsa ajallaan?

Tähän tulee jokaisen yrittäjän tietää vastaus, mieluiten jokaisen asiakkaan kohdalla erikseen. Toistuvat viivästykset laskujen maksuissa voivat olla merkki asiakkaasi taloudellisista vaikeuksista tai lähenevästä kassakriisistä.

Viivästymiset suorituksissa vaikuttavat suoraan sinun yrityksen toimintaan ja luovat epävarmuutta taloudelliseen tilanteeseesi.

Avainasemassa on luotettavan asiakassuhteen luominen, jokaisen asiakkaan maksukyvyn tunteminen ja aktiivinen seuranta.

 

MIKSI ASIAKKAAN MAKSUKYKYÄ PITÄÄ SEURATA?

– Ota asiakkaan maksukyvyn seuraaminen osaksi omaa liiketoimintaasi

Asiakkaidesi maksamattomista suorituksista kertovien raporttien toivoisi olevan mahdollisimman lyhyitä – mitä enemmän saamattomia suorituksia on, sitä enemmän tuotteita tai palveluita myydään ”luotolla” ja sitä enemmän laskuja on maksamatta ja rahoja saamatta.

Asiakkaasi suorituksen ollessa myöhässä, tilanteeseen kannattaa reagoida välittömästi. Yhteydenotto asiakkaaseen, ilman varsinaista maksumuistutusta on osa yrityksenne asiakaspalvelua.

Koska yrityksesi on myynyt tuotteita tai palveluita asiakkaalle, on välillenne muodostunut asiakassuhde.

Olet omalta osaltasi tehnyt suhteesta luottamuksellisen reilulla ja suoralla asiakaspalvelullasi.

Kun olet asiakkaan mielestä helposti lähestyttävä, hän myös kertoo mahdollisista maksuviiveistään herkemmin jo ennen niiden toteutumista ja sinulla on enemmän aikaa reagoida niihin.

 

ota asiakkaaseen pikaisesti yhteyttä
Kuva: Pexels

Muista, että asiakkaasi taloudellinen ongelma vaikuttaa suoraan oman yrityksesi talouteen. Mitä nopeammin reagoit ongelmatilanteissa, sen parempi.

 

Jos asiakkaasi maksaa laskun myöhässä tai jättää sen jopa kokonaan suorittamatta, mitä se tarkoittaa sinun yrityksellesi?

Riippuen laskun summasta, se voi tarkoittaa toteutumattomia investointeja, omia maksamattomia suorituksia tai viivästyksiä niihin.

Se, että seuraat asiakkaidesi maksukykyä aktiivisesti myyntireskontrasta ja tarvittaessa maksullisilta palveluntarjoajilta, auttaa sinua huolehtimaan oman yrityksesi taloudellisesta hyvinvoinnista.

Jos et seuraa asiakkaan maksukykyä aktiivisesti, ikäviä yllätyksiä saattaa tulla ja tilanteen pitkittyessä perintätoimet ovat edessä. Vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä ovat aikaa- ja rahaavieviä toimintoja – ethän jätä reagoimatta myöhässä oleviin suorituksiin.

 

Asiakkaan  maksukyvyn seuranta on tärkeä osa yrityksesi liiketoimintaa

 

 

MITEN ASIAKKAAN MAKSUKYKYÄ SEURATAAN?

– Ole aktiivinen ja ota tarvittaessa avuksesi ulkopuoliset tietopalvelut

 

Jos asiakkaasi maksaa laskun toistuvasti myöhässä, tai sinulla on muuta syytä epäillä kaupan toisen osapuolen taloudellista vakautta, on perusteltua tarkistaa kyseisen asiakkaan maksuvalmius.

 

Luethan myös edellisen postauksemme Myyntisaatavien kiertonopeudesta? Blogikirjoituksessa kerrottiin, miten pystyt itse vaikuttamaan yksinkertaisin keinoin saatavien kotiutumiseen nopeammin

 

Aktiivisella saatavien seurannalla ja asiakkaasi maksukyvyn selvittämisellä teet oman yritystoimintasi kannattavammaksi.

 

Asiakkaan maksuvalmiuden selvittämiseen on muutamia eri keinoja.

  1. Myyntireskontran seuraaminen ja suora kontaktointi:

Yritysten välisessä kaupassa on mahdollista ottaa yhteyttä asiakkaaseen silloin, kun suoritus on myöhässä. Jos huomaat myyntireskontrastasi, että asiakkaasi ei ole suorittanut maksua ajallaan, ota asiakkaaseen pikaisesti yhteyttä. Olette kaupanteon aluksi tehneet kirjallisen sopimuksen, jossa on sovittu maksuehdoista. Jos asiakkaasi poikkeaa sopimuksesta, on perusteltua ottaa vastuuhenkilöön yhteyttä. (Sopimuksen tekoon opastimme aloittavan yrittäjän oppaassa)

Joskus asiakas voi jättää laskun maksamatta inhimillisten erehdysten vuoksi, joista kerroimme myös aikaisemmassa uutiskirjeessämme: Unohdus, näppäilyvirhe ja oman taloushallinnon järjestelmän riittämätön hyödyntäminen voivat aiheuttaa laskun maksamatta jättämisen.

 

2. Mahdollisten maksuhäiriöiden tarkistaminen:

Yritysten mahdollisten maksuhäiriöiden selvittämiseen on olemassa palvelu: Suomen Asiakastieto Oy.

Palvelu tarjoaa maksuttomia ja maksullisia raportteja, joista voi selvittää mahdolliset maksuhäiriömerkinnät. Maksuhäiriömerkintä rekisteröidään yrityksille n. 40 päivää maksamattoman laskun jälkeen, eli palvelusta näet takautuvasti yrityksen aiemmat maksuhäiriöt.

Kuva: Pexels

 

Asiakkaiden maksukyvyn seuraaminen on oman yritystoimintasi kannalta välttämätöntä. Kun tunnet asiakkaidesi laskujen maksutavat, tunnet myös oman yrityksesi taloudellisen tilanteen.

Ennakointi on avainasemassa: seuraa asiakkaidesi maksukykyä ajantasaisesti. Pitkät maksuviiveet aiheuttavat aina ylimääräistä ajan- ja rahanmenoa.

Asiakkaiden maksukyvyn seuraaminen onnistuu oman taloushallinto-ohjelman raporteilla, maksuviiveen seurannalla ja maksuhäiriöiden tarkistamisella.

 

 

Lehto Invoicing Oy tarjoaa laskutuksen asiantuntijapalveluita ympäri Suomen. Tavoitteenamme on saada yritykset kohti parempaa laskutusta. Tarjoamme räätälöityjä koulutuksia, laskutuspalvelua ja konsultointia taloushallintoon liittyvissä asioissa.

Haluatko ilmaisia vinkkejä oman yrityksesi laskutuksen kehittämiseen?

Tilaa uutiskirjeemme, ja saat ajankohtaista tietoa suoraan sähköpostiisi kuukausittain – ihan ilmaiseksi.