Siirry sisältöön
Ota yhteyttä

Milloin voit kirjata laskulle laskutuslisää?

Laskutuslisä laskulla, onko se hyvä vai huono juttu?

Jos laskulla on laskutuslisä, se tulee aina pystyä perustelemaan laskun vastaanottajalle.

Esimerkiksi paperisena lähetettävän laskun laskutuslisä on perusteltu: paperinen laskutus on kalliimpaa, kuin verkkolaskutus. Perusteetta, tai lisäansion toivossa laskutuslisää ei siis voi laskulle kirjata.

Lue tästä kirjoituksestamme milloin yritys voi periä laskullaan laskutuslisää.

 

Mikä on laskussa lukeva LASKUTUSLISÄ?

Kun laskutuslisää alettiin kirjata laskuihin, se herätti alkuun monissa kuluttajissa ja yrityksissä ihmetystä ”Mikä ihmeen laskutuslisä?”

Laskutuslisät yleistyivät sähköpostilaskujen ja verkkolaskujen tultua mahdolliseksi. Laskutuslisää alettiinkin usein käyttää paperisen laskun ”veloituksena”. Paperisen laskun laskutuslisä on ollut monille kuluttajille ja yrityksille painava syy siirtyä verkkolaskutukseen.

 

Kuluttajariitalautakunta on linjannut, että laskun lähettämisestä paperisena saa periä ENINTÄÄN  5 euron maksun.

 

Verkkolaskutuksen suosio on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana runsaasti. Edelleen löytyy kuitenkin yrityksiä, jotka käyttävät perinteistä paperisena tai sähköpostitse lähetettävää laskua.

 

Laskutuslisää ei yleensä lisätä verkkolaskuihin

 

 

Luitko jo laista, jonka mukaan yritysten välillä tulee jatkossa kulkemaan vain verkkolaskuja? Kerroimme aikaisemmassa blogikirjoituksessa, että huhtikuussa 2020 otettiin käyttöön laki, jolla yritys voi kieltäytyä vastaanottamasta muita kuin verkkolaskuja.

 

 

Yritysten välisen kaupan laskutuslisä

Yritysten välisessä kaupassa laskutuslisä perustuu suulliseen tai kirjalliseen sopimukseen.

Kun yritykset laativat yhdessä yhteistyösopimuksen, jo siihen tulisi kirjata kaikki mahdolliset tulevilla laskuilla näkyvät lisät ja niiden selvennykset: jos laskutuslisää käytetään, miksi?

Tuore yrittäjä, latasithan jo ilmaisen oppaamme, joissa kerromme sopimusten laatimisen tärkeydestä?

Tarjouksessa tai sopimuksessa on suotavaa kertoa kaikista laskulle merkittävistä kuluista:

  • Laskutuslisä
  • Paperilaskulisä
  • Toimistomaksu yms.

Kun kaikki mahdolliset laskulle lisättävät kulut mainitaan sopimuksessa, laskun vastaanottajan ikäville yllätyksille ei jää sijaa. Tämä tarkoittaa luotettavaa yhteistyösuhdetta sekä varmempaa laskujen maksua ja saatavien kotiutumista.

 

Kuluttajakaupan laskutuslisä

Laskutuslisää käytetään B2C-kaupassa yleisesti silloin, jos asiakas haluaa maksaa laskunsa tavallisesta tai yleisimmästä maksutavasta poikkeavalla tavalla. Nyt tavallisena ostosten maksutapana pidetään käteismaksua (verkkopankin kautta tapahtuvaa reaaliaikaista maksua) tai verkkolaskutusta.

Jos asiakas ei halua maksaa ostoksiaan heti, vaan haluaa laskun, tällöin laskutuslisä on myös perusteltu.

Yrittäjä: Muistathan, että kuluttaja-asiakkaalle tulee aina tarjota myös laskutuslisätön maksuvaihtoehto!

Kuluttaja-asiakkaille myytäessä laskutuslisä lisätään yleensä vain paperisina lähetettyjen laskujen kuluihin.

Jos lisäät kuluttaja-asiakkaidesi laskuihin laskutuslisän, tulee yrityksesi tarjota myös toinen tapa laskun maksuun, esimerkiksi e-lasku.

Laskutuslisän pitää perustua todellisuuteen ja sen tulee olla kohtuullinen. Kohtuullisena laskutuslisänä pidetään yleisesti 2 – 3 €, kuitenkin alle viisi euroa.

 

Yhteenveto laskutuslisästä:

  • Laskutuslisälle tulee aina olla todellinen peruste
  • Laskutuslisä on sallittu B2B-kaupassa sopimuksen mukaan
  • Kuluttaja-kaupassa asiakkaalla tulee tarjota vähintään yksi maksutapa ilman laskutuslisää

 

Asta Lehto on laskutuksen asiantuntija

 

Pohditko laskutuslisän käyttöä? Ota Lehto Invoicingiin yhteyttä ja pyydä ohjeistus oikeaan laskutuslisäkäytäntöön.

Seuraathan meitä jo somessa? Löydät aktiiviset kanavamme Facebookista ja LinkedInstä.