Siirry sisältöön
Ota yhteyttä

Näin hinnoittelet tuotteesi ja palvelusi – OSA 1

Oikealla ja päivittyvällä hinnoittelulla siivität yrityksesi kannattavuuden kasvuun!

 

Edellytys kannattavalle liiketoiminnalle luodaan tuotteiden ja palveluiden oikeilla hinnoilla.

Hinnoittelustrategioita on useita: Hinnoittelun ja siihen liittyvien laskelmien perusteena voidaan käyttää esimerkiksi:

  • kannattavuutta
  • tuotteen tai palvelun asiakkaalle tuomaa arvoa tai
  • markkinapohjaista hinnoittelua.

 

Hinnoittelu-aiheen laajuuden vuoksi jaamme blogikirjoituksen kahteen eri osaan. Tässä blogikirjoituksessa ohjeistamme, mistä hinnoittelu kannattaa aloittaa. Lisäksi käymme hinnoittelua läpi yleisellä tasolla.

Blogin seuraavassa osassa käymme läpi kannattavuuden laskentaa, hintojen ilmoittamiseen liittyviä säädöksiä, sekä hinnaston päivittämistä.

 

 

Aloita hinnoittelu selvittämällä alan yleinen hintataso

Alasi yleisen hintatason selvittäminen kuuluu ensimmäisiin tehtäviisi hinnoittelussa. Tulet huomaamaan, että hintaeroja löytyy ja ne voivat olla suuriakin.

 

Hintaero laskutettavissa palveluissa voi olla jopa +/- 50%!

 

Hintatasoa selvitettäessä kannattaa muistaa maantieteelliset hintaerot: Suomessa pääkaupunkiseudun ja muiden kasvukeskusten tuotteiden ja palveluiden hinnat ovat yleensä korkeammat kuin muualla suomessa.

Erityistä pohdintaa hinnoittelu aiheuttaa aloilla, joissa kilpailu on kovaa: tuolloin hinta on varmasti yksi  erottautumistekijöistä.

Jos olet aloittava yrittäjä, oikeanlaisen hinnan selvitys kannattaa aloittaa seuraavilla:

  • Selvitä alasi yleinen hintataso. Tutki samalla alalla toimivien hintatasoa. Jos hinnanerot ovat suuria, tutki tuote-tai palvelukuvauksia tarkemmin. Mistä hinnanerot johtuvat?
  • Missä toimit? Hintatasoa selvitettäessä kannattaa muistaa maantieteelliset hintaerot: Suomessa pääkaupunkiseudun ja muiden kasvukeskusten tuotteiden ja palveluiden hinnat ovat yleensä korkeammat kuin muussa maassa.
  • Millaista mielikuvaa haluat luoda yrityksestäsi. Hinnoittelu on osa brändiäsi!

 

Tilasitko jo ilmaisen uutiskirjeemme, jossa kerromme ajankohtaisista ja kaikille yrittäjille sopivista teemoista?

Voit tilata kirjeen tästä.

 

 

Oikeanlaisen hinnoittelun antama mielikuva: kallis, halpa vai sopiva hinta?

Olet varmasti ollut tilanteessa, jossa olet ajatellut, että tuotteen hinta on liian kallis tai liian halpa.

Varsinkin kun olet hankkimassa jotain selvitystyötä vaativaa, hinta saattaa olla ratkaiseva tekijä. Kaksi samaa tuotetta täysin erilaisilla hinnoilla mietityttävät.

 

Jatkuvat alepäivät?

Turhista alennuksista saattaa olla vaikeaa  päästä takaisin normaalihintoihin. Muistathan, että tarjoustuotteisiin liittyy tiettyjä säädöksiä.

 

 

Normaalista hintatasosta poikkeavat hinnat kannattaa perustella asiakkaalle (jopa ilman pyytämistä):

  • Jos tuote tai palvelu on hinnoiteltu reilusti yli keskivertohinnan, asiakkaalla herää väistämättä kysymys: Mistä maksan? Mitä parempaa tai ylimääräistä saan, kun maksan tämän verran? Onko tässä jotain vedätystä?

Jos kalliimpi hinta on hyvin perusteltu, ongelmaa ei ole. Korkeampi hinta saattaa johtua esimerkiksi laadukkaamasta materiaalista, nopeammasta toimitusajasta tai kotimaisuudesta.

  • Jos tuote taas on hinnoiteltu alakanttiin, saattaa mielikuvaksi muodostua: halvalla ei saa hyvää.

Halpakin hinta kannattaa perustella, esimerkiksi: ”Suurempien ostoerien vuoksi pystymme myymään tuottemme puolet halvemmalla, kuin naapurikauppa”. Edullinen hinta ei ole enää niin epäilystä herättävä, kun se on perusteltu.

Tämän takia hintaa ei kannata vetää liian alas  yritystoiminnan käynnistyessä

Vaikka saisitkin joitakin asiakkaita ja ostajia edullisella hinnalla, liiketoimintasi ei muutu kannattavaksi liian pienellä hinnalla. Vähintäänkin työtaakkasi kasvaa liian suureksi, kun joudut työskentelemään liian alhaisilla palkkioilla / palkoilla.

 

 

Lehto Invoicing Oy:n laskutusasiantuntija, Asta Lehto, auttaa oikeanlaisen hinnoittelustrategian valinnassa

 

Eri hinnoittelustrategioista voit lukea lisää esimerkiksi tästä.

 

Tarkkaile hintatasoa matkan varrella

Yleinen hintataso alallasi voi muuttua nopeastikin esimerkiksi raaka-ainekustannusten tai suuren kysynnän vuoksi.

Hintoja kannattaa tarkistaa vähintään kerran vuodessa, mieluiten puolivuosittain. Kun teet hinnantarkistuksen ja mahdolliset hinnankorotukset säännöllisesti, vältät hintakuoppaan tippumisen.

Pohdittavaa: Jos jätät hintoja nostamatta esimerkiksi kolme vuotta peräkkäin, kannattavuutta voi olla vaikeaa kuroa umpeen.

Joudut todennäköisesti nostamaan hintoja jatkossa jopa kymmenen prosenttia kerralla tai joudut kärsimään jatkuvasta katevajauksesta – pysyvätkö asiakkaat tällöin matkassasi ja pystytkö jatkamaan liiketoimintaasi?

 

 

Mistä tiedät, että hinnoittelusi on tehty oikein?

Oikeanlainen hinnoittelu näkyy sopivana määrinä asiakkaita, tarjouskyselyitä, sekä tietysti liiketoimintasi kannattavuutena.

Aloittavan yrittäjän hinnoittelun onnistumisen johtopäätöksien tekoa ei kannata tehdä heti ensimmäisten toimintakuukausien aikana.

Kustannusten tasoittuminen mahdollisten alkuinvestointien jälkeen, sekä asiakasmäärän (toivottava) kasvaminen parantavat kannattavuutta.

 

Kun hinnat ovat kohdallaan, tarjouskin on mielekästä lähettää. Luitko jo blogikirjoituksemme oikeanlaisen tarjouksen laatimisesta?

 

Yhteenveto hinnoittelublogista, osa 1

  • Selvitä ja seuraa alasi yleistä hintatasoa: mihin omat hintasi osuvat janalla?

  • Vältä ylimääräisiä, ”turhia” alennuksia

  • Tarkista hintasi vähintään kerran vuodessa

 

 

Seuraavassa hinnoittelublogissa kerromme kannattavuuden laskemisesta, hintojen ilmoittamiseen liittyvistä säädäksistä, sekä hinnastojen päivittämisestä.

Hinnoittelublogi 2 julkaistaan heinäkuun 2021 aikana!

 

Asta Lehto auttaa hinnoittelussa

 

Aloittava yrittäjä: hyödyt 100%:n tyytyväisyystakuulla koulutuksestamme! Lue tästä tyytyväisten asiakkaidemme kommentit.

 

 

Lehto Invoicing – kohti parempaa laskutusta