Siirry sisältöön

Näin laadit tarjouksen asiakkaallesi

Onnea, olet saanut uuden potentiaalisen asiakkaan!

Nyt on aika laatia tarjous palvelustasi tai tuotteestasi. Lehto Invoicing kertoo tärkeimmät asiat, joihin tulee kiinnittää huomiota tarjousta laatiessa.

 

Kuva: Pexels

 

Mitä tarjoukseen kirjoitetaan?

Milloin tarjous lähetetään?

Kuinka kauan tarjouksen pitää olla voimassa?

 

Tässä postauksessa löydät ohjeet siitä, mitä kaikkea tarjouksen laatimisessa pitää ottaa huomioon.

 

Huolellisesti laadittu tarjous sisältää ainakin seuraavat kohdat:

  • Työn tarjoaja ja vastaanottaja
  • Päivämäärä
  • Tuotteen tai palvelun tarkka kuvaus (mitä tehdään, kuinka paljon tehdään, kuinka kauan tehdään?)
  • Tuotteen tai palvelun hinta + tieto siitä, maksetaanko suoritus kerralla vai osissa?
  • Tuotteen tai palvelun valmistusajankohta / valmistuksen kesto
  • HUOMIOITHAN MAKSUEHDON LAATIMISESSA jo aiemmassa postauksessa toteamamme:

 

”Pohdittavaa yrittäjälle: Jos maksuehdoksi sovitaan heti 30 päivää, se ei välttämättä tarkoita, että vastaanotat saatavat 30 päivän kuluttua. Asiakas saattaa viivytellä maksun kanssa tai jopa odottaa muistutusta.

Toimiiko oma kassasi tuon ajan?”

 

  • Tarjouksen voimassaoloaika. Tämän voi määritellä itse. Vaihteluväli voi olla kaikkea viikosta vuoteen. Ota huomioon tarjouksen voimassaoloajassa omien palveluun tai tuotantoon käytettävien hyödykkeiden mahdolliset kustannusten nousut sekä oman työpanoksesi mahdollinen arvonnousu.

 

”Tuoreen yrittäjän tai yritystoimintaa suunnittelevan kannattaa laatia valmiiksi tarjous- ja sopimuspohjat. Nämä valmiiksi laaditut asiakirjat säästävät tulevaisuudessa aikaasi, sekä antavat liiketoiminnastasi ammattimaisen kuvan.”  Lehto Invoicing – aloittavan yrittäjän opas

 

Kun yritykselle luodaan kerralla kunnollinen tarjouspohja, sitä voidaan käyttää jatkossa kaikille uusille asiakkaille. Sama ohje pätee myös sopimuspohjaan – alakohtaisesti joustavaa sopimuspohjaa voi hyödyntää jokaisen uuden potentiaalisen asiakkaan kohdalla.

Valmiita tarjous- ja sopimuspohjamalleja saa ihan ilmaiseksikin ladattua, mutta voit tehdä sellaisen myös itse.

 

Kuva: Pexels

 

Miksi tarjous pitää laatia?

Kun laadit tarjouksen asiakkaallesi, annat oman tuotteesi tai palvelusi hinnat hänelle selkeästi ja tallennettavasti. Tarjous kannattaa lähettää aina mahdollisimman pian sen laatimisen jälkeen edellämainittujen mahdollisten kustannusten muutosten vuoksi.

Kun laadit tarjouksen huolellisesti, sekä pidät tarjoukset ja (ja oman hinnoittelusi) ajallaan, luot yrityksestäsi asiantuntevaa mielikuvaa.

 

Jos tarjous annettaisiin puhelimitse tiedoston sijaan, jäävätkö kaikki tarjouksen yksityiskohdat mieleen? Asiakkaasi saattaa muistaa toisin esimerkiksi tarjoukseen laatimasi maksuajan, jos teillä ei ole kirjallista tarjousta tai sopimusta laadittuna.

Lehto Invoicing suosittelee kirjallista tarjousta tai sopimusta omista palveluista ja tuotteista.

 

 

Yhteenveto:

Kirjallinen tarjous asiakkaallesi helpottaa molempien työtä. Sekä myyjä, että ostaja saavat mustaa valkoisella, johon voidaan tarvittaessa palata. Tarjoukseen sisällytetään kaikki tarvittava tieto, joka liittyy myytävään palveluun tai tuotteeseen, valmistusaikaan, hinnoitteluun ja tarjouksen voimassaoloaikaan.

  • Jäikö jotain kysyttävää laskutus- tai tarjousasioista? Jos tarvitset apua tarjous- ja sopimuspohjan laatimiseen, ota yhteyttä Astaan.
  • TILASITHAN JO UUTISKIRJEEMME? Liity niiden onnellisten joukkoon, jotka saavat säännöllisesti ilmaiset laskutusvinkit omaan sähköpostiinsa