Siirry sisältöön
Ota yhteyttä

Onnistunut laskutus – Mitä se on?

 

Yrittäjä tai laskutuksesta vastaava: lue tämä kirjoitus!

Saat tietoa siitä, millainen laskutusprosessi on onnistunut kokemus sinulle ja asiakkaallesi.

Yrityksen onnistunut laskutus on toimivan ja kasvavan liiketoiminnan tärkein myynnin jälkeinen prosessi – Ilman toimivaa laskutusta yritys ei elä.

Tiesithän, että laskutus voi olla myös positiivisen erottautumisen keino.

Blogin lopussa muistilista, jolla voit tarkistaa onko yrityksesi palveluprosessi kunnossa.

 

Mitä on laskutus?

Perusteet kuntoon: laskutus on yrityksen tuotteiden tai palveluiden myyntiä seuraava toimenpide, jolla saatava kotiutetaan yrityksen kassaan.

(Onnistuneessa laskutuksessa tämä toimenpide tapahtuu tehokkaasti, virheettömästi ja oikea-aikaisesti).

 

Kuva: Pexels

 

 

Laskutus on oikeaoppisen palveluprosessin osa. Onnistuneeseen laskutukseen päästäkseen, yrityksen tulee tarkastella KOKO PALVELUPROSESSIAAN.

Tiesitkö, että kaikki seuraavat palveluprosessin vaiheet liittyvät laskutukseen:

–          Asiakkaan yhteydenotto, asiakaspalvelu

–          Lisätietojen selvittäminen (esimerkiksi mahdollisten maksuhäiriöiden tarkistus)

–          Tarjouksen laatiminen

–          Tilausvahvistus

–          Tilauksen vastaanottaminen

–          Toimeksiantosopimus

–          Myynnin / tilauksen jälkeisen laskun laatiminen ja lähettäminen

–          Saatavan seuranta

–          Lainmukainen arkistointi

Jos yksikin prosessin osa on epäkunnossa – yrityksesi laskutus ei välttämättä ole onnistunut.

Mitä mietteitä herää sanasta  l a s k u t u s ?

 

Laskutus tarkoittaa eri yrityksille eri tapoja toimia:

–          Laskuttajana voi olla toiminimellä toimiva yksinyrittäjä, joka taiteilee excel-pohjalla laskun kun ehtii, tulostaa laskun ja lähettää postitse.

–          Laskuttajana voi olla suuryrityksen laskutusvastaava, joka lähettää hiiren painalluksella verkkolaskut automatisoituna prosessina.

Yksinyrittäjä: Onko laskutus se aikaavievä, pakollinen ja kiireessä tehtävä prosessi rahan tilille saamiseksi?

Laskutusvastaava kansainvälisessä suuryrityksessä: Onko laskutus monen ihmisen kautta kulkeva prosessi, josta kaikki tietävät jotain, mutta kukaan ei tiedä tarpeeksi?

Lehto Invoicing Oy:lla on kokemusta kaikenkokoisten yritysten kouluttamisesta. Laskutukseen ja sitä ympäröiviin prosesseihin voidaan saada aikaan huima parannus muuttamalla henkilöstön toiminnallisuuksia ja kouluttamalla henkilöstöä.

 

Onnistunut laskutus laskuttavan yrityksen näkökulmasta

Jokainen yritys voi siirtyä ONNISTUNEESEEN LASKUTUKSEEN, joka säästää yksinkertaisuudessaan:

–          Aikaa: lue, miksi onnistuneelle laskutukselle pitää löytyä sen vaatima aika.

Ajan säästämisen kautta onnistunut laskutus säästää ainakin rahaa ja työntekijäresursseja, mutta myös:

–          Yrittäjän / työntekijöiden henkisiä resursseja.

Tiesithän, että kaikki tekevät virheitä, myös työelämässä. Huolimattomuusvirheistä voi myös oppia, lue mm. Musti ja Mirri-liikeketjun toimitusjohtajana toimineen Mika Sutisen ajatuksia mokista.

Yksinyrittäjälle onnistuneeseen laskutukseen pääseminen tarkoittaa oikeanlaista tuntikirjanpitoa, oikeanlaista hinnoittelua ja LASKUTUKSEN vaatiman ajan lisäämistä rutiineihin.

Riittävä koulutus laskutuksesta ja lainsäädännön tuntemus ovat usein aloittavalle yrittäjälle uusia, mutta sitäkin tärkeämpiä onnistuneen laskutuksen varmistajia.

Yksinyrittäjä: varmistathan, että työviikkosi sisältää ajan myös laskutukseen?

Suuryrityksille onnistunut laskutus tarkoittaa kokonaisen prosessin sujuvuutta: asiakaspalvelutilanteesta arkistointiin.

Laskutuksen ongelma saattaa olla suuryrityksessä se, että työntekijällä ei ole tiedossaan kaikkea laskutukseen vaikuttavia tekijöitä viimeisimmistä direktiiveistä tai oman toiminnanohjausjärjestelmän eduista.

 

 

Lehto Invoicing Oy kouluttaa ja konsultoi kaiken kokoisia yrityksiä!

 

Kuva: Pexels

 

 

Millaisen laskutusprosessin asiakkaasi haluaa?

Tietysti onnistuneen!

 

Tämän mahdollistamisessa Lehto Invoicing auttaa Sinua ja yritystäsi,  varaa maksuton kartoitustapaaminen ja mietitään yhdessä yrityksesi tarpeisiin sopiva kokonaisuus!

 

 

Miten erotut onnistuneella laskutuksellasi positiivisesti?

–          Tarkastelemalla rehellisesti yrityksesi palveluprosessi eri vaiheet, tukeeko jokainen osa-alue kannattavaa liiketoimintaa?

–          Varmistamalla ennen laskutusta siitä, että hinnat / tuotteet / palvelut ovat sopimusten mukaiset

–          Tekemällä laskutuksen asiakkaallesi ennalta arvattavaksi: laskut lähetetään aina samaan aikana tuotteen / palvelun luovuttamisen jälkeen: tämä herättää luottamusta asiakkaassasi

–          Reagoimalla virheisiin tai mahdollisiin ongelmiin välittömästi

 

 

Kuva: Pexels

 

 

Yrityksissä ajatellaan usein:

”laskutuksemme on ihan kunnossa”

 

koska ei tiedosteta, että LASKUTUKSEN ONGELMAT OVAT USEIN PIILOSSA.

 

 

Tarkista vielä alla olevat kohdat, onko ne huomioitu yrityksessäsi?

 

TARKISTUSLISTA:

ONNISTUNUT LASKUTUS KÄYTÄNTÖÖN

1. Onko palveluprosessi ja niiden eri osat huomioitu yrityksessäsi? Onko henkilöstöllä riittävä tietämys siitä, miten oma työ vaikuttaa toisen työhön?

2. Laskujen laatijan asiantuntijuus – Yksinyrittäjä tai suuren yrityksen laskutuksesta vastaava: ovatko viimeisimmät työkalut ja direktiivit tuttuja ja käytössä?

3. Oikean toiminnanohjausjärjestelmän valinta ja oikeanlainen käyttö – onko työnjako suunniteltu oikein?

4. Lähettämäsi laskun maksaja on yksi yritystoimintasi mahdollistaja – muista arvostaa asiakkaitasi. Lue tästä, miksi asiakasarvo on kilpailuetu.

5. Seuraathan asiakkaidesi maksukäyttäytymistä? Tuntemalla asiakkaidesi maksukäytäntöjä (ja mahdollisia viiveitä) on mahdollista välttää oman yrityksen kassakriisi.

 

Jäikö kysyttävää laskutusasioista?

Ota yhteyttä kouluttajaamme Asta Lehtoon: p. +358 41 318 8892 tai asta.lehto@lehtoinvoicing.com

Seuraava blogikirjoituksemme julkaistaan perjantaina 26.2.2021 ja se käsittelee myyntisaatavien kiertonopeutta.

 

Haluaisitko lukea lisää ajatuksiamme? Tilaa Lehto Invoicing Oy:n uutiskirje ja saat tuoreet blogikirjoitukset suoraan sähköpostiisi kuukausittain. Tilaa uutiskirje tästä.

 

 

Lähteet:

https://www.ttl.fi/tyopiste/moka-on-oppimisen-raaka-ainetta-tyopaikalla/

https://www.ttl.fi/blogi/aikaa-ei-voi-hallita-mutta-kiiretta-voi/

https://www.taloustutkimus.fi/ajankohtaista/uutisia/asiakasarvosta-kilpailuetua.html